Wednesday, August 4, 2010

SUMBANG MAHRAM

Maksud sumbang mahram ialah perbuatan zina yang dilakukan oleh seseorang yang ada pertalian darah/nasab (keturunan) dengan mangsa.Contohnya, ayah merogol anak, datuk merogol cucu, abang merogol adik dan sebagainya.

Faktor yang mempengaruhi berlakunya sumbang mahram.

Salah satu faktor adalah pengaruh persekitaran.Persekitaran mempengaruhi akhlak individu dalam masyarakat dalam erti kata ia menggalakkan perkembangan aspek yang tertentu dan menghindarkan perkembangan aspek-aspek lain.Persekitaran yang mengamalkan pengasingan nilai kerohanian daripada urusan keduniaan dan persekitaran sosial budaya yang bersifat secular liberal dan meterialistik,contohnya perkembangan pusat-pusat pelancongan ‘Ala Barat’.Kelonggaran kewujudan pusat-pusat peranginan untuk menarik pelancong-pelancong asing tidak mengikut atau berlawanan dengan budaya melayu atau berlawanan dengan budaya melayu dan keislaman. Percampuran bebas, bercumbuan dan pendedahan aurat yang keterlaluan ditempat-tempat rekreasi peranginan dan perkelahan oleh pelancong-pelancong asing mudah mempengaruhi remaja mencontohi dan beraksi.

Selain itu,budaya hiburan dan ungkapan “born to be free” dan “mudah hanya sekali”, sering menghantui remaja kita. Persekitaran di bandar-bandar pada waktu malam hidup hingga ke larut malam dengan beroperasinya pusat-pusat hiburan yang berlesen dan tanpa lesen. Sebagai contoh di sekitar Petaling Jaya, Damansara Utama, seksyen 21 dan ss2 mempunyai banyak pusat hiburan. Menurut Mohamed Nor Bador, kajian mereka mendapati terdapat 68 pusat video game berlesen, 34 snuker, 104 buah pub dan karaoke dan 4 buah disko di Petaling Jaya. Menurutnya, statistik pertambahan pusat hiburan ini terlalu tinggi dan mereka banyak menerima rungutan daripada masyarakat sekeliling.

Justeru,Pemujaan kepada artis-artis Barat dan ratu-ratu rock Malaysia telah sampai ke tahap yang membimbangkan, Konsert-konsert rock bergerak berbentuk heavy-metal, dangdut dan seumpamanya seolah-olah telah menjadi lumrah bagi muda-mudi mencari ketenangan jiwa. Sebagai contoh pada 11 september 1996 malam, satu konsert heavy-metal besar-besaran telah diadakan di stadium Merdeka yang memaparkan kehebatan penyanyi-penyanyi import seperti Scorpion dan konsert scorpions, Salem cool planet Music Quake dianggarkan 35,000 orang penonton membanjiri konsert tersebut dengan pelbagai gelagat yang memalukan. Kajian yang dijalankan oleh penulis lebih 70% penonton hadir adalah terdiri daripada belia melayu. Malahan ada di kalangan penganjur melunakkan konsep konsert dengan berselindung di sebalik konsert amal, konsert membantu penghidap AIDS, mengisi tabung bantuan Bosnia, malam anak-anak yatim /cacat dan seumpamanya. Kononnya di samping meraih keuntungan besar, mereka dapat beramal dengan mendermakan sebahagian hasil kepada tabung amal/kurang bernasib baik.

Selain lesen perjudian dan lesen pusat hiburan. Lesen arak juga diberikan begitu mudah kepada pengusaha-pengusaha. Contohnya, dari pengamatan penulis dan temu bual secara tidak fomal di 2 buah kedai conveinient Store (dibuka 24 jam) yang terletak di kawasan perumahan majoritinya melayu, terdapat tidak kurang dari 12 jenis arak yang dijual di sini dalam tin-tin sejajar dengan minuman lain. Selain itu khidmat penjualan kondom juga diadakan. Temu bual yang dibuat secara informal dengan jurujual di kedai tersebut mendapati lebih kurang tujuh pelanggan remaja yang membeli arak setiap hari .Oleh itu tidak hairanlah masyarkat pada hari ini mudah telibat dalam kacah maksiat dan sumbang mahram kerana kemudahan yang terbentang luas untuk mereka hanya tinggal “tepuk dada tanya iman”

Masyarkat kini boleh dikatakan ketandusan “role model” yang boleh dijadikan contoh yang baik (Qudwah Hasanah) sama ada peringkat individu mahupun di peringkat pemimpin. Kita tidak dapat menafikan ramai yang pandai bercakap mengenai kelebihan dan kebaikan cara hidup “Islam as comprehensive way of live” tetapi berapa ramai yang benar-benar beramal dengan dengannya? Anak-anak mudah terkeliru dan tercari-cari manakah :role model” yang perlu mereka ikuti?Contoh yang mudah dan sentiasa ditemui ialah artis-artis dalam dan luar negara kerana kejayaan kerier mereka mendapat liputan yang meluas dalam media-media massa. Oleh itu tidak hairanlah apabila artis-artis mendapat tempat dalam masyarakat manakala peranan orang yang beragama/ulama dipandang serong.

Selain itu,pengaruh media massa memang banyak memberikan perkembangan atau banyak maklumat kepada masyarakat terutamanya berkaitan dengan hal ehwal semasa, berita dalam negeri hinggalah kepada berita-berita luar negara.Tetapi kalau kita lihat pada hari ini banyak media massa pada hari ini telah disalahgunakan hingga menyebabkan berlakunya banyak perkara-perkara yang tidak baik di dalam masyarakat.seperti Internet, televisyen, dan majalah-majalah hiburan.

Faktor seterusnya yang menyebabkan sumbang mahram berlaku adalah melalui internet.Internet sememangnya mengubah pemikiran manusia di seluruh dunia. Termasuk yang sedang diubah adalah pemikiran umat islam berbanding dengan umat lain. Pengguna internet di kalangan umat islam masih rendah.Tetapi golongan kecil orang islam yang menggunakan internet sudah tentu tidak terlepas daripada pengaruh internet.Punca yang menyebabkan internet begitu berpengaruh berbanding dengan media yang lain adalah sifatnya yang dapat menebusi sempadan negara. Ia sukar disekat,ditapis dan dihalang.

Maka,bahan-bahan lucah mudah memasuki negara kita.Begitu juga dengan bahan-bahan subversif termasuklah tulisan yang bersifat menentang agama.Ini sangat berbahaya kepada masyarakat terutamanya umat Islam. Setakat ini tidak ada negara yang dapat menghalang kemasukan bahan-bahan ini.Selama ini kerajaan dapat membendung kemasukan bahan-bahan yang bersifat subversif tetapi melalui internet, kebebasan bersuara hampir mencapai tahap mutlak. Selain internet,pengaruh media massa seperti televisyen juga merupakan salah satu sebab berlakunya gejala-gejala sosial.Banyak rancangan yang disiarkan di televisyen yang memaparkan adengan-adengan ganas, tahyul dan seks.Ini boleh mendorong masyarakat ke arah berlakunya gejala-gejala yang tidak diingini dan kelakuan yang tidak baik.

Tidak dapat disangkakan bahawa media massa dan keterbukaan dalam globalisasi dunia hari ini merupakan antara faktor-faktor penting berlakunya jenayah salah laku remaja secara meluas. Selain daripada media cetak, media elektronik memainkan peranan yang hebatnya dalam mempengaruhi tingkah laku dan sikap anak-anak remaja. Melalui siaran-siaran radio,televisyen, dan tayangan video, para pelajar terdedah kepada gejala yang tidak sihat seperti unsur-unsur ganas dan luar, budaya barat,budaya dadah,budak disko rock tahyul dan seks.Dengan wujudnya suasana sekeliling yang semakin rosak dan iman yang tipis, para remaja mudah terdorong untuk mencuba aksi-aksi ganas dan adegan-adegan berani yang telah ditonton oleh mereka melalui televisyen atau video lucah yang berleluasa dipasaran.Akibatnya mereka terjerumus dengan perhubungan seks bebas,pelacur murahan,home seks,lesbian hingga kepada terjadinya sumbang mahram.

Antara contoh rancangan televisyen yang mempengaruhi akhlak masyarkat kita pada hari ini adalah drama-drama melayu yang memaparkan artis-artis muda genit dengan memegang watak penting yang memaparkan adegan cinta serta aksi yang memberanikan tidak patut ditayangkan.Selain itu,adegan seks dan ganas yang dipaparkan dalan drama bersiri Baywatch.Filem ini boleh mengajar remaja dan masyarkat berpakaian seksi serta bergaul tanpa batasan. Selain itu, majalah-majalah berbentuk hiburan juga banyak memberi kesan negatif ke atas kelakuan masyarakat pada hari ini.Banyak majalah yang berada dipasaran hari ini yang memaparkan gambar artis-artis barat dan memaparkan kelakuan-kelakuan dan gaya mereka.Pengaruh budaya barat ini begitu mudah menyelinap masuk ke dalam masyarakat kita.Kebanyakan masyarakat dalam negara kita terutamanya orang melayu mudah terpengaruh dengan budaya ini.



Justeru,undang-undang yang tidak setimpal menyebabkan sumbang mahram berlaku.Dalam memperkatakan tentang punca-punca keutuhan moral dan akhlak masyarakat, kita tidak boleh lari dari membicarakan saham yang diberikan oleh undang-undang kerana ia merupakan unsur yang penting dalam membendung sebarang kemungkinan dalam masyarakat. Contohnya, baru-baru ini seorang penyanyi telah didedahkan dalam surat khabar dan televisyen ,mengaku bersalah melakukan persetubuhan haram tetapi hukuman yang dikenakan hanyalah denda RM1000 dan dikenakan penjara 6 bulan.Apa yang jelas kepada kita pembalasan yang tidak setimpal dengan kerosakan dan jenayah yang dilakukan tidak memberi apa-apa kesan kepada si pelakunya malahan menggalakkan lagi pengulangan kes serta tidak menimbulkan rasa gerun kepada individu lain dalam masyarakat daripada melakukannya.

Langkah-langkah untuk menangani masalah sumbang mahram

Mangsa perlu melaporkan kejadian ini supaya penceroboh ditangkap.Jika tidak dilaporkan, ia tidak akan diketahui dan tindakan tidak dapat diambil ke atas penceroboh dan mungkin perbuatan itu diulangi.Namun, ramai mangsa tidak melaporkan kerana mereka diancam oleh penceroboh.Selain itu,mereka juga rasa malu kerana masyarakat memandang hina terhadap hubungan jantina di luar nikah walaupun dirogol dan mereka tidak tahu bagaimana dan kepada siapa mereka harus melaporkan kejadian itu.Bagi yang melaporkan pula, mereka didesak oleh faktor-faktor seperti kehamilan, mereka rasa perbuatan itu salah dan dilarang agama,bimbang perbuatan itu dilihat oleh orang lain.Majoriti mangsa akan melaporkan kepada emak dan jika mereka tidak lagi percaya kepada emak,mereka akan melaporkan kepada guru, jiran, ketua kampung dan kawan.

Pengkaji telah mengkaji hukuman-hukuman yang diberikan kepada pesalah dan beliau melihat aspek-aspek seperti darjah paksaan yang digunakan oleh pesalah pada kali pertama dilakukan,ulangan perbuatan dan pengakuan pesalah di mahkamah yang dijangkakan dapat memberatkan hukuman.

Namun apa yang didapati ialah faktor-faktor tadi tidak memainkan peranan dalam memberatkan hukuman. Didapati bahawa mahkamah banyak bergantung kepada faktor-faktor perundangan untuk menentukan keberatan hukuman. Ini mungkin kerana mahkamah terikat oleh undang-undang untuk melihat adegan yang melibatkan rogol sebagai kes rogol biasa. Walau bagaimanapun, menurut beliau, melihat adegan seperti ini kurang tepat.Rogol muhrim adalah satu jenayah yang jauh lebih serius daripada rogol biasa kerana ia dilakukan oleh seorang lelaki yang telah dipertanggungjawabkan oleh masyarakat dan keluarga untuk menjaga, memimpin dan memberi teladan yang baik kepada gadis yang dinodai melalui inses. Oleh yang demikian, hukuman yang lebih berat perlu diberikan.

Langkah yang seterusnya adalah berkaitan dengan pengawalan dan pencegahan sumbang mahram. Antaranya adalah mengurangkan kecenderungan seseorang dengan memberi kesedaran bahawa sumbang mahram dilarang oleh agama dan ia juga merupakan penganiayaan terhadap orang yang di bawah tanggungjawab kita.Selain itu,ia membuat orang takut mendekatinya dengan peruntukan hukuman yang lebih berat dan kesedaran pentingnya kejadian ini dilapor.Kita perlu menggalakkan mangsa melapor dengan mempercayai laporan (bukan diketawakan), tidak dipersalahkan dan dilindungi dari penceroboh.Kerajaan perlu memberi pendidikan kesedaran kepada semua, terutama kanak-kanak yang merupakan bakal mangsa.Kerajaan juga perlu mewujudkan undang-undang yang memperuntukkan bahawa sesiapa yang mengetahui satu kes adegen telah atau sedang berlaku, wajib melaporkannya supaya dapat mengelak kejadian ini.Oleh sebab kejadian boleh berlaku di luar rumah, ahli masyarakat perlu membuka mata untuk mengelak kejadian seumpama ini.

Kesan Sumbang Mahram

Terdapat kesan-kesan fizikal yang sering kali menjadi petunjuk terhadap penderaan seksual yang berlaku pada kanak-kanak tersebut. Antaranya adalah kecederaan pada kemaluan dan dubur, bengkak atau berdarah, kecederaan tubuh badan akibat dikasari, jangkitan penyakit kelamin, berat badan naik mendadak akibat ketidakseimbangan hormon atau selera makan yang berubah secara tiba-tiba, perubahan jadual tidur dan gangguan tidur di samping sering mengadu sakit perut.

Terdapat juga kesan-kesan yang boleh diperhatikan dari segi tingkah laku dan perwatakan seperti perubahan emosi atau perasaan yang keterlaluan, takut kepada seseorang atau sesuatu tempat atau bersendirian, berkelakuan jauh lebih dewasa (kurang sesuai dengan umur mereka) atau berkelakuan yang terlalu kebudak-budakan ponteng sekolah dan mutu pelajaran yang merosot, melahirkan perasaan sayang dengan cara yang kurang sesuai, tidak suka disentuh, mempunyai harga diri yang rendah, gemar asingkan diri, mengelak bertentang mata dan suka bersendirian, perasaan ingin tahu terhadap seks yang amat tinggi, menunjukkan tanda kematangan yang awal serta cenderung mengajar rakan sebayanya tentang seks.

Seandainya tidak ditangani dengan sempurna, kesan dari kejadian tadi akan terbawa-bawa hingga ke peringkat remaja dan dewasa. Antara kesan-kesan yang biasa ditunjukkan adalah tingkah laku seksual yang keterlaluan seperti bertukar-tukar pasangan, perasaan dendam menyebabkan mangsa menjadi pendera kanak-kanak, terlibat dengan aktiviti yang tidak sihat seperti penagihan dadah, perubahan emosi menyebabkan mangsa sukar berhubung dengan rakan sebaya dan masyarakat sekeliling, keyakinan diri dan maruah yang rendah, rasa bersalah mendorong mangsa menyisihkan diri dan kadangkala mempunyai kecenderungan untuk membunuh diri dan mengalami gangguan makan dan tidur kerana cenderung menyeksa dirinya sendiri.

Hasil dari perbuatan sumbang mahram kadangkala akan menyebabkan kehamilan yang tidak diingini berlaku. Oleh sebab undang-undang di Malaysia tidak mengizinkan pengguguran dilakukan, kehamilan yang tidak diingini, ini akan memberikan kesan yang amat mendalam kepada ibu dan anak tadi. Antara kesan-kesan yang mungkin terjadi kepada ibu dan bayi malang tadi adalah tekanan jiwa yang teruk akan menjejaskan kandungan dan berakhir dengan kelahiran bayi cacat, bayi sering kali akan mengalami kecacatan mental yang teruk, 86% kelahiran adalah tidak cukup bulan, tidak sempurna dan kebanyakannya meninggal dunia sewaktu atau di peringkat awal kehidupan dan kecacatan genetik seperti penyakit jantung congenital, pekak-bisu dan kecacatan sistem saraf pusat, sistem dalaman tubuh serta kecacatan alat kelamin. Kebarangkalian untuk kecacatan teruk pula adalah 25%.

Selain daripada kesan-kesan terhadap kehamilan, terdapat juga kesan-kesan psikologi jangka panjang yang tidak sihat seperti percubaan membunuh diri, pcychosis yang kronik, obesiti atau anoreksia, pelacuran atau kehidupan yang dipengaruhi oleh seks, masalah personaliti termasuklah perasaan bersalah, cemas, ketakutan, murung dan kehilangan maruah diri, pengulangan perbuatan penderaan, histeria, agresif dan kecelaruan personaliti, tidak percaya kepada orang lain serta masalah penagihan dadah dan ketagihan arak yang menjurus kepada masalah kesihatan yang berkaitan.

Ini memberi kesan kepada keadaan kesihatan keseluruhan rakyat yang mana terdapat lebih ramai kelahiran cacat serta timbulnya pelbagai penyakit yang kronik. Kerajaan akan terpaksa menyalurkan lebih banyak dana untuk membendung atau membantu pesakit sedangkan sepatutnya perkara itu boleh dielakkan daripada berlaku. Keluarga juga mengalami kesan dari kejadian sumbang mahram. Antaranya ialah nama baik dan maruah keturunan yang tercemar, hina dan dicela oleh masyarakat, hilangnya perasaan sayang, hormat dan mesra sesama ahli keluarga, tidak sah taraf untuk anak yang lahir dari hubungan sumbang mahram dan lemah mental, kemungkinan nikah sesama mahram, kebajikan generasi yang dilahirkan terabai, anak yang mewarisi sifat keji ibu bapa (pelaku sumbang mahram), disisih masyarakat, menyumbang kepada masalah sosial masyarakat dan berlakunya pengabaian tanggungjawab.

Selain itu, terdapat juga kesan keseluruhan terhadap masyarakat, antaranya ialah melambatkan proses pembangunan masyarakat, menjejaskan imej masyarakat Islam dan melambatkan proses pembentukan keluarga dan masyarakat, merenggangkan hubungan kemasyarakatan, meningkatkan keruntuhan institusi keluarga di samping penambahan kepada masalah sosial sedia ada. Akibat dari perbuatan sumbang mahram ini bukan sahaja meliputi kehilangan maruah diri, tetapi juga mengakibatkan kepada timbulnya berbagai-bagai masalah psikologi dan mental yang boleh merosakkan generasi yang akan datang. Selain daripada itu, terdapat juga kesan negatif kepada ekonomi negara seperti terpaksa menanggung perbelanjaan yang besar untuk program pemulihan dan pencegahan, daya pengeluaran negara terjejas kerana sumber tenaga yang lemah, membantutkan pembangunan negara serta kurangnya sumber tenaga yang berkualiti.




TAN JO LYN     206075

No comments:

Post a Comment