Wednesday, August 4, 2010

ISU PEMBUANGAN BAYI


Isu pembuangan bayi telah menjadi isu sejagat pada masyarakat kini. Kes begitu bukan sahaja berlaku di Malaysia, malah di merata tempat. Di Brunei, seorang wanita dijatuhi hukuman penjara empat tahun kerana menyebabkan kematian seorang bayi dengan meletakkannya di dalam karung sampah yang mengakibatkan bayi berkenaan mati kelemasan. Di Indonesia, seorang penduduk Bekasi melihat benda berwarna kuning disyaki bayi terapung-apung di tepi sungai. Di China pula seorang bapa membuang anaknya yang berusia setahun ke dalam sungai kerana menyangka anaknya itu mati setelah tidak sedarkan diri kerana sakit perut.


Membuang bayi adalah cara yang paling mudah dilakukan oleh pasangan yang melakukan penzinaan dan akhirnya berlaku kehamilan yang tidak diingini. Di Malaysia, gejala ini kerap berlaku dan menunjukkan aliran yang menaik. Umpamanya pada tahun 1999, sebanyak 70 kes telah dilaporkan dan pada tahun 2001, ia meningkat kepada 97 kes. Peningkatan bilangan kes ini dipercayai masih dalam kadar meningkat dan kes ini memerlukan langkah-langkah penyelesaian dari akar umbi punca tersebut.



Tempat pembuangan bayi juga menunjukkan sejauh mana simpati manusia. Tempat yang sering terjumpa bayi adalah di dalam tandas, rumah kosong, tempat membuang sampah, tepi sungai, atau di rumah ibadat. Selain itu, ada yang letak di stesen kereta api, depan rumah kebajikan dan klinik juga. Kepelbagaian tempat pembuangan itu juga telah menunjukkan kekejaman dan kezaliman sesetengah manusia. Sebagai contoh, bagi pelaku yang masih muda dan tidak berani menyelesaikan masalah dengan orang lain, mereka telah memilih langkah untuk mengepam bayi itu ke dalam saluran tangki najis bagi menghilangkan butik kelahiran. Remaja yang begitu tidak matang dari segi mental dan fizikal menyebebkan mereka tidak bersedia untuk menerima kelahiran tersebut mahupun ingin membesarkan anak mereka.


Pembuangan bayi melibatkan banyak faktor. Antaraya punca utama adalah dari keluarga yang tidak sempurna. Pengaruh dari rumah member kesan atas pembentukan personaliti remaja. Konflik yang kerap berlaku antara ahli keluarga dengan remaja adalah satu punca menyebabkan remaja keluar dari rumah untuk mencari rakan sebaya yang berupaya memberi hburan, sumber kewangan dan perkembangan emosi. Oleh hal demikian, sikap remaja yang bermasalah menjadi semakin teruk dan di luar kawalan ibu bapa mahupun pihak sekolah. Pergaulan bebas, pengaruh dadah, capaian bahan-bahan lucah menyebabkan remaja pada masa kini pergaulan bebas dan mengadakan seks sebelum kahwin. Tambahan pula, kekurangan pendidikan seks yang seharusnya menyampai kepada pelajar-pelajar di sekolah juga satu faktor yang menyebabkan berlaku kehamilan sebelum kahwin dan akhirnya mengiring kepada berlakunya kes pembuangan bayi.


Kesan yang dibawa oleh kes pembuangan bayi bukan sahaja pada bayi maka juga membawa kesan kepada ibu kandung dari segi fizikal dan mental. Dari segi kesihatan, kesihatan ibu terjejas kerana kehilangan darah yang terlalu banyak, jangkitan kuman dan kecederaan semasa bersalin di tempat sendiri dan bukannya hospital. Selain itu, kadar kematian bayi juga akan lebih tinggi kerana tidak dapat penjagaan ubtan yang sempurna jika bayi dibuang selepas dilahirkan. Oleh sebab itulah kita juga dapat menjumpa kes mayat bayi di mana-mana.


Di samping kesan dari segi fizikal, pembuangan bayi juga member kesan yang seriu terhadap mental pelaku. Seseorang pelaku tersebut akan rasa takut, bersalah terhadap apa yang telah dilakukan. Ini mudah menyebabkan pelaku sentiasa dalam keadaan murung dan menghilangkan keyakinan diri. Resah dan gelisah juga berlaku pada wanita tersebut. Mereka juga mudah menghadapi masalah emosi dan hubungan interpersonal. Juga terdapat sesetengah orang akan putuskan hubungan dengan ahli keluarga kerana kelakuan mereka iaitu pembuangan bayi adalah tidak diterima dan diampuni.


Bagi mengelakkan kes pembuangan bayi terus berlaku, beberapa langkah haruslah diambil. Remaja haruslah sentiasa melibatkan diri dalam aktiviti yang berfaedah seperti bersukan atau menyertai kerja amal. Remaja juga harus elakkan diri membaca dan menonton bahan lucah. Hal ini kerana pemikiran ramaja yang tidak cukup matang mudah dipengaruhi oleh bahan lucah dan rasa ingin mencuba mengikut apa yang telah dibaca. Wanita juga bertanggungjawab menpertahankan diri daripada elakkan seks sebelum kahwin. Setiap orang bertanggungjawab ke atas kehidupan anda diri sendiri. Oleh sebab itu, wanitu harus berani berucap TIDAK kebada hubungan seks dan tidak member peluangan kepada orang lain untuk memaksa anda melakukan hubungan seks.


Penyelesaian yang terbaik ialah menutup punca kepada masalah ini. Pendidikan yang menekankan kesucian hubungan lelaki dan perempuan perlu didedahkan sejak kecil di samping pencegahan daripada institusi agama dan budaya masyarakat. Taatlah kepada agama masing-masing yang kita dapat mempelajari nilai-nilai yang baik. Satu yang betul iaitu semua gama di Malaysia memang tidak mengizin hubungan seks sebelum kahwin.


Kesimpulannya, bayi juga satu nyawa yang amat dihargai, sebagai ibu dan bapa kandung, mereka seharusnya tidak mengambil langkah untuk membuang bayi jika mereka tidak berupaya membesarkan anak. Mereka seharusnya berbincang dengan ahli keluarga atau meminta bantu dari kebajikan.




















NG PEI QI    206120

No comments:

Post a Comment